Door Arjen van Drunen op 1 augustus 2019

De Bavelse Berg kan onze wielerregio versterken

De Tour de France en dus ook Tour du Jour zitten er op. Maar met de verschillende na-tourcriteriums zoals de Acht van Chaam, de Profronde van Etten-Leur en de Draai van de Kaai kan de West-Brabantse wielerfan zich ook na de Tour nog vermaken. Tijdens deze rondjes om de kerk zullen bij verschillende wielerfanaten de gedachten alvast uitgaan naar de Vuelta van volgend jaar, die dan onze regio doorkruist. West-Brabant kan zich door de verschillende profs, na-tourcriteriums en vele supporters met recht een wielerregio noemen.

Het enige wat ontbreekt in onze regio zijn meerdere wielerheuvels. Woensdrecht heeft de Rijzendeweg, waarbij de top zo’n 19 meter boven zeeniveau schijnt te liggen. Een extra top, zou echter een mooie toevoeging zijn. Nu heeft Breda met de Bavelse Berg (23 meter hoog) een mooie top. Deze top is echter maar zeer beperkt op te fietsen. Zo wordt de Bavelse Berg 8 september opengesteld voor de Bavelse Berg Classic. Maar wat zou het mooi zijn als deze heuvel continue beklommen kan worden. Dat zou voor alle West-Brabantse jeugdrenners, tourfietsers en wielerprofs een mooie toevoeging zijn, waarmee we ons imago als wielerregio kracht bijzetten.

In Drenthe hebben ze van een voormalige vuilnisbelt – die ook in handen is van een particuliere partij – de VAM-berg  gemaakt. Dat zouden wij als wielerregio, met onze oude vuilstortplaats, de Bavelse Berg, toch ook kunnen doen? Hoe mooi zou het zijn als er zelfs in de Vuelta al bergpunten te verdelen zijn op de Bavelse Berg…

Daarom stelde onze fractievoorzitter (& wielerliefhebber) Arjen van Drunen de volgende vragen:

1. Bent u het met de PvdA eens dat het heel mooi zou zijn als we net als in Drenthe van onze vuilnishoop een mooie fietsberg kunnen maken waar we zowel voor, tijdens als na de Vuelta heel veel plezier aan kunnen beleven?
  2. Bent u bereid om met Sweco (eigenaar en beheerder) van de berg in gesprek te gaan om te kijken naar de mogelijkheden om de Bavelse Berg veel vaker/altijd open te stellen voor fietsers? Zo nee, waarom niet?
  3. Vanaf Minervum ligt er een weg naar de top van de Bavelse Berg. Het zou echter extra mooi zijn als de weg doorgetrokken kan worden, zodat je een rondje kan fietsen. Dit is ook nog eens veel veiliger, aangezien je dan aan de ene kant omhoog kan en aan de andere kant omlaag. Bent u bereid om met Sweco in gesprek te gaan om de mogelijkheden hiervoor te bekijken?
  4. Vorig jaar viel inBN De Stem te lezen dat het college afspraken zou makenover de wielerronde en de ambtenarenloop op de Bavelse Berg. Welke afspraken zijn daarover gemaakt?
  5. Tevens werd vorig jaar hetWielerplan West-Brabant aangekondigd. Hoe staat het met de uitvoering hiervan? En waar richt u zich – in het licht van dit plan – de komende jaren op?

De antwoorden van het college zijn op 27 augustus toegevoegd.

Arjen van Drunen

Arjen van Drunen is 28 jaar en samen met zijn vriendin en dochter woonachtig in Teteringen. Arjen is wethouder Gezondheid, Wijkaanpak en Leren in ons mooi Breda. In de weekenden kan je hem met zijn mountainbike in de bossen vinden of met een drankje op de Grote Markt. “De plek waar je wieg stond en

Meer over Arjen van Drunen