Door Marieke Wulffraat op 25 november 2022

Toename ziekmeldingen door stress zorgelijk

Marieke Wulffraat stelde het college vragen over de toename van het aantal leerlingen dat zich ziekmeldingen vanwege klachten die veroorzaakt worden door stress.

Afgelopen woensdag 23 november jl. was op het NOS journaal een item over de grote zorgen die jeugdartsen hebben, vanwege de toenemende stress bij middelbare scholieren en MBO-studenten. Deze stress leidt ertoe dat jongeren zich steeds vaker ziek melden door de stress op school.

Volgens dit item kunnen leerlingen de spanningen, de druk en de planning niet aan, vaak in combinatie met andere problemen of zorgen. Benadrukt werd dat een vroege signalering van deze stressklachten van belang is om te voorkomen dat de stress-, angst- en depressieve gevoelens ontsporen.

Het tekort aan jeugdartsen en het feit dat de zorg vanuit de artsen en schoolpsychologen in elke gemeente anders is geregeld, is problematisch.

Bij het begrotingsdebat is een motie aangenomen om met scholen in gesprek te gaan over de inzet van de NPO-middelen m.b.t. vroegtijdig schoolverlaten en leerachterstanden. Deze vragen richten zich op de signalering binnen scholen en hoe stressklachten bij middelbare scholieren en studenten in de gemeente Breda vroegtijdig worden gesignaleerd.

  1. Hoe is de ontwikkeling van het aantal ziekmeldingen in het middelbaar en MBO-onderwijs in Breda? Wat zijn de cijfers van de afgelopen vier jaar?
  2. Krijgt de gemeente Breda signalen zoals hierboven beschreven?
  3. Welke signalen komen er vanuit het CJG, de huisarts, maatschappelijk werk etc.?
  4. Wat wordt er op de Bredase scholen gedaan om de stress te verminderen voor middelbare scholieren en MBO-studenten?
  5. Wat kan de gemeente Breda doen om een toename van het aantal schoolgaande jongeren met stress-gerelateerde klachten vroegtijdig te  signaleren?
  6. Hoe is het beleid voor het vroegtijdig signaleren van stressklachten bij scholieren en studenten vormgegeven en welke rol hebben jeugdartsen,  schoolpsychologen en CJG daarin?
  7. Bij welke laagdrempelige instanties kunnen jongeren die stressklachten ervaren terecht voor ondersteuning?
  8. Welke ideeën heeft u om deze instanties en scholen intensiever te laten samenwerken?