Door Afdelingsbestuur op 1 maart 2022

Frans Timmermans komt naar Breda

Energiearmoede, Russisch gas en het versnellen van de energietransitie!

• Met Eurocommissaris Frans Timmermans, Bredase Klimaatburgemeester Elisah Pals, Jörg Noll (Associate Professor of International Conflict Studies) en PvdA Breda lijsttrekker Arjen van Drunen
  • Alleen toegang na aanmelding (het maximum aantal aanwezigen is bereikt)

Frans Timmermans heeft enorm ambitieuze klimaatdoelen. Hoe zorgen we dat we die doelen gaan halen? Intussen wordt door de inflatie alles duurder, waren de gasprijzen al aan het stijgen en willen we door de oorlog in Oekraïne nog sneller van het Russisch gas af. Hoe doen we dat zonder dat het leidt tot energiearmoede? Zeker nu al veel Bredanaars moeite hebben om de energierekening te betalen.

Welke maatregelen kunnen we in Breda nemen om te zorgen dat zowel huurders als kopers juist profiteren van de energietransitie en dat zij geholpen worden om van het (Russisch) gas af te komen?

Frans Timmersmans zet zich als Eurocommissaris dagelijks in voor de Europese Green Deal. Hij wil dat de CO2-uitstoot in 2030 met 55% is teruggebracht. Dat doet hij door ervoor te zorgen dat de vervuiler gaat betalen.

We zullen hem vragen wat de huidige ontwikkeling rondom de Russische invasie van Oekraïne betekent voor deze ambitie? Moet deze verder verhoogd worden? En hoe verhouden deze doelstellingen zich tot ons lokale beleid in Breda? Hoe kunnen we op lokaal niveau de energietransitie versnellen en tegelijkertijd oog hebben voor diegenen met een kleinere portemonnee om energiearmoede terug te dringen en te voorkomen?

Elisah Pals, klimaatburgemeester van Breda en initiatiefneemster van Zero Waste Nederland, zal tijdens een TEDx speech ingaan op de vraag hoe jezelf kan bijdragen aan verduurzaming. Dus geen abstracte plannen, maar concrete ideeën waarmee iedere inwoner van Breda kan bijdragen aan het versnellen van de energietransitie.

De middag zal worden afgesloten door de lijsttrekker van de PvdA Breda, Arjen van Drunen. Hij zal vertellen over het plan van de PvdA Breda om echt in te zetten op realisatie van ambitieuze klimaatdoelen en tegelijkertijd ervoor te zorgen dat alle Bredanaars hun energierekening kunnen blijven betalen.

Programma:
14.00 Ontvangst met koffie/ thee
14.30 Welkomstwoordje Arjen van Drunen
14. 35 Elisah Pals: hoe kan je zelf bijdrage aan duurzaamheid en de energietransitie een handje helpen?
14. 50 Ruimte voor vragen
15.00 Jörg Noll; duidt de oorlog in Oekraïne en legt uit waarom de energietransitie al lang geen idealistisch milieu verhaal is, maar een bittere noodzaak.
15.20 Ruimte voor vragen
15.30 Frans Timmermans, over de impact van de oorlog in Oekraïne en de plannen van de Europese Commissie om de energietransitie te versnellen en hoe energiearmoede kan worden tegengegaan
15.50 Ruimte voor vragen
16.00 Afsluiting door Arjen van Drunen