9 februari 2023

Een mond vol tanden

Naar aanleiding van een artikel over (mond-)zorg mijden, stelde Marieke Wulffraat het college de volgende vragen:

In BN de Stem van 2 februari 2023 en las ik een artikel over het vermijden van de tandarts vanwege hoge kosten die daarmee gepaard kunnen gaan. Al langer zijn we op de hoogte van inwoners die de tandarts vermijden omdat er dan een rekening betaald moet worden, die de mensen niet kunnen betalen. De keuze ‘voedsel of tanden’, is snel gemaakt als je de financiële middelen niet hebt voor allebei.

Met de toenemende kosten op diverse gebieden zoals gas, elektriciteit, levensmiddelen etc. groeit ook de groep mensen, die eenvoudigweg het geld ‘net’ niet hebben om naar de tandarts te gaan. De groep van mensen die op, of net boven het wettelijk minimumloon leven, en vanwege de toenemende kosten de zorg mijden, groeit eveneens. Naast volwassenen treft dit helaas ook de kinderen, die niet de zorg krijgen die ze nodig hebben. Vanuit eerdere berichtgeving blijkt dat er landelijk verschillende initiatieven zijn om mensen financieel tegemoet te komen en te voorzien in de tandartszorg die nodig is.

Ik vroeg me daarbij af: Welke initiatieven zijn er in Breda voor deze groeiende groep mensen en hoe kunnen wij als stad de mensen een handje helpen om in hun gezondheid te blijven investeren om ergere problemen en daarmee hogere kosten te voorkomen.

Ik heb daarom deze vragen aan het college:

1.  Weet de gemeente hoeveel inwoners die in armoede leven, niet naar tandarts gaan omdat ze dit niet kunnen betalen en/of hier niet voor verzekerd zijn?
  2. Weet de gemeente hoeveel inwoners, die op, of net boven het wettelijk minimumloon zitten, niet naar tandarts gaan omdat ze dit niet kunnen betalen en/of hier niet voor verzekerd zijn?
  3. Zijn er preventieve regelingen voor de inwoners zodat mensen hun gebit gezond kunnen houden, hierdoor gezond blijven en mee kunnen blijven doen in de stad?
  4. In Breda kan een inwoner die leeft in armoede zich aanmelden bij Stichting Steungezin of Quiet. Is er daarnaast een stichting, fonds of ander initiatief voor mensen die op, of net boven het wettelijk minimumloon leven en kosten als de tandarts niet kunnen betalen waar ze een beroep op kunnen doen?
  5. Is de gemeente bekend met het Fonds Bijzondere Noden in de gemeente Rotterdam en de tandartskaravaan van de organisatie Dokters van de Wereld? Zo ja, is de gemeente bereid om aan een soortgelijk initiatief deel te nemen of om hier .een faciliterende rol in te hebben?

Op 11 maart is het antwoord van het college toegevoegd.