Door Arjen van Drunen op 7 februari 2021

2021 wordt een mooi jaar!

Tijdens de Nieuwjaars-bijeenkomst van onze afdeling, de allereerste digitale ooit, maar wel met alle traditionele elementen zoals een (door één van onze nieuwe leden thuisbezorgd) hapje en drankje, een (Kahoot) quiz  én zoals altijd begin februari – hield onze fractievoorzitter Arjen van Drunen de volgende toespraak:

” Het zijn gekke tijden. Toen we vorig met z’n allen in buurthuis de Poelewei proosten op het nieuwjaar kon niemand voorspellen wat 2020 voor ons in petto zou hebben.

Een digitale nieuwjaarsbijeenkomst leek me toen nog ondenkbaar. En nu zit ik hier dan met een glaasje rode wijn dat Kai vanochtend door de sneeuw langs kwam brengen om het vervolgens voor mijn voordeur te zetten. Uiteraard allemaal 1,5 meter proof. Dat was vorig jaar ondenkbaar, maar nu is het al gewoon. Althans het 1,5 meter afstand houden is gewoon en het digitaal bij elkaar komen ook.

Maar dat Kai – als nieuwbakken lid – door een pak sneeuw verkleumd wijn komt brengen voor bij de digitale nieuwjaarsbijeenkomst is allerminst gewoon. Dat is vooral heel bijzonder. En verdient dan ook een groot applaus. Ik wil jullie dan ook vragen om allemaal voor Kai te klappen.

In deze crisis gaat het veel over ‘’het nieuwe normaal’’. Dat wordt ook als iets nieuws gezien. Dat je door corona nieuwe dingen normaal bent gaan vinden. Maar eigenlijk is het nieuwe normaal continue aan de gang. Daar moest ik begin januari vooral aandenken. Ik weet nog goed dat Donald Trump president werd. De eerste maanden schrokken we keer op keer van zijn uitspraken, maar daarna trokken we met z’n allen steeds vaker onze schouders op en telkens werd het – beetje bij beetje – heftiger. Uitmondend in de bestorming van het Capitool.

Onze Koning sprak op Dodenherdenking: Niet normaal maken, wat niet normaal is. Mooi gesproken, maar tegelijkertijd is het proces wat de Koning benoemt precies wat al tijden aan de gang is.  We begonnen in de eerste maanden van zijn presidentschap met grote verontwaardiging, maar uiteindelijk kwam steeds vaker het schouders ophalen. Het proces van normalisering. Je kan je niet blijven verontwaardigen, dus uiteindelijk krijgt zelfs idioterie normale trekjes. Dat is gevaarlijk. Een glijdende schaal, met desastreuze gevolgen.  De kersverse president Biden, wil het land helen en dat is nodig ook. Veel mensen leven in hun eigen bubbel, opzoek naar bevestiging van hun eigen standpunten. Dit wordt ook nog eens versterkt door sociale media.

Dat fenomeen zie je ook in Nederland. Zo hebben we als fractie vragen gesteld over de toegenomen rechtsradicalisering. Iets dat verder wordt aangewakkerd in besloten en afschermde online groepen. Je ziet het ook breder. Als je het tegenwoordig niet eens bent met de heersende politieke cultuur, dan begin je in onze geïndividualiseerde samenleving gewoon je eigen partij. Niet voor niets dat er nooit zoveel partijen meedoen en kans maken op een Kamerzetel. Hetzelfde zie je op televisie. Ben je het niet eens met wat de media weergeven, dan begin je gewoon je eigen omroep. De mensen van Omroep Zwart kiezen niet voor het veranderen van het bestaande omroepbestel, maar beginnen lekker voor zichzelf. Veilig in je eigen bubbel, waar je bevestigt wordt in je mening.
En blijft Breda buitenschot op dit vlak? Geenszins! De segregatie en tweedeling is hier ook aan de hand. Sterker nog, dat is hier prominent aanwezig. Binnen het onderwijs, op onze sportverenigingen, in onze woonwijken… Noem maar op…

Onze stadsslogan is: Breda brengt het samen! In deze slogan zit onze belangrijkste opdracht, namelijk hét samenbrengen. Maar tegelijkertijd, brengen we het op heel veel plekken nog onvoldoende samen. Onze missie is de ongedeelde samenleving. In een ongedeelde stad woont de bakfietsvader in dezelfde straat als die schreeuwende voetbalmoeder. En in diezelfde gemengde wijken en dorpen komen de gesluierde hoogleraar en de buschauffeuse elkaar tegen bij de kapper.
In onze geïndividualiseerde en gedigitaliseerde samenleving, kiezen mensen steeds vaker voor hun eigen veilige bubbel. Laat dat niet het nieuwe normaal zijn.

Juist in tijden van het nieuwe normaal snakken we ook naar de vastigheid van het oude normaal. Gelukkig dat we door al die veranderingen, vandaag toch nog wat vastigheden behouden. Zo spelen we vanmiddag gewoon weer de PvdA nieuwjaarsquiz. Heerlijk, geen nieuw normaal, maar gewoon het oude normaal. Een PvdA quiz. Weliswaar is de quiz gedigitaliseerd en speel je individueel en niet als teamverband mee, maar de quiz blijft bestaan en ook nog eens verrijkt met een door de sneeuw gebracht wijntje van Kai. Als dat het nieuwe normaal is, kan ik er misschien toch nog wel aan wennen…”

Arjen van Drunen

Arjen van Drunen is 28 jaar en samen met zijn vriendin en dochter woonachtig in Teteringen. Arjen is wethouder Gezondheid, Wijkaanpak en Leren in ons mooi Breda. In de weekenden kan je hem met zijn mountainbike in de bossen vinden of met een drankje op de Grote Markt. “De plek waar je wieg stond en

Meer over Arjen van Drunen