Miriam Haagh

(demissionair) wethouder Zorg, Welzijn en Onderwijs

In 2006 trad Miriam Haagh toe toe de PvdA-fractie in de Bredase gemeenteraad. Vanaf 2008 gaf zij invulling aan het fractievoorzitterschap, dat ze combineerde met het werk als adviseur bestuurskracht bij KING (KwaliteitsInstituut Nederlandse Gemeenten) . Tijdens het VVD/CDA/D66/GL-college 2010-2014 was zij hét gezicht van de grootste oppositiepartij. Sinds september 2015 is zij wethouder in het VVD/D66/SP/PvdA-college.

De in Teteringen woonachtige Miriam is getrouwd en moeder van twee zonen. Ze doet vrijwilligerswerk voor de Stichting de Regenboogboom die kinderen met een levensbedreigende ziekte en hun ouders bijstaat.

Lijsttrekker
Miriam is op 29 augustus  2017 door de ledenvergadering van de Partij van de Arbeid in Breda gekozen tot lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2018. De leden van de PvdA roemen haar om haar sociale gezicht en verbindende kwaliteiten. Haagh is tot op heden de enige vrouw die in Breda tot lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 verkozen is.

Haagh: “Samen met maatschappelijke organisaties, Bredanaars, het stadsbestuur en collega’s werk ik dagelijks aan een sociale stad, persoonlijke zorg en goed onderwijs. Die klus is nog lang niet af. Kijk bijvoorbeeld naar het aantal voortijdig schoolverlaters. Dat waren er in 2006 610 en in 2016 265, een prachtige daling dus. Maar iedere jongere die zonder diploma thuis zit is er één teveel.  Ik wil de komende jaren nog dichter naar nul voortijdig schoolverlaters. En dat kan als we in Breda de juiste investeringen doen. Investeringen in de fysieke leefomgeving van de Bredanaars én investeren in de mensen zelf. Het zijn de mensen die Breda mooi maken, en daar gaat het om!”

Joris Hoogbergen (voorzitter PvdA Breda): “Miriam geeft Breda een sociaal gezicht. Ze is niet voor niets in 2016 tot Taalheld gekozen door haar inzet voor de laaggeletterde Bredanaars. Daarnaast heeft ze ervoor gezorgd dat de veranderingen in de zorg in Breda goed zijn doorgevoerd. In Breda kan je door het werk van Miriam spreken van maatwerk in de zorg. Miriam staat tussen de mensen, is verbindend en daarom ben ik blij dat zij onze lijsttrekker is.”

Niet alleen de PvdA-leden in Breda steunen Miriam Haagh op weg naar de gemeenteraadsverkiezingen. In een filmpje geven verschillende betrokken Bredanaars aan hoe ze de samenwerking met Miriam waarderen en haar als lijsttrekker steunen: