Initiatief van inwoners

Breda bruist ook door alle initiatieven van inwoners. Initiatief is nodig, want het stadsbestuur kan het nooit alleen. De mooiste ontwikkelingen ontstaan vaak op onverwachte plekken en vanuit onverwachte hoek. Of het nou gaat om concerten in tuinen, om buurtbewoners die het openbaar groen bijhouden of om eigenzinnige bouwwerken in het Havengebied, het draagt allemaal bij aan de versterking van Breda.

De PvdA wil daarom:

• Verder gaan met de bestaande aanpak met Wijkdeals.
  • Buurtrechten regelen en Breda Begroot uitbouwen, zodat inwoners van een buurt kunnen besluiten over wat voor hun buurt telt.
  • Zet 10% van de budgetten voor topevenementen in voor activiteiten van verenigingen rond zo’n evenement.
  • Stimuleer en ondersteun initiatieven in wijken om sportactiviteiten te organiseren.
  • Help inwoners bij het opzetten en uitbouwen van Buurtpreventie. Zet voldoende capaciteit in om wachtlijsten weg te werken.
  • Stimuleer en ondersteun broedplaatsen waar culturele activiteiten en nieuwe bedrijfjes opgezet worden.
  • Zet iedere maand een ander initiatief in het zonnetje.
  • De maatschappelijke partners van Breda maken (in Breda Doet) samen met de gemeente afspraken over aanpak van zorg, maatschappelijk werk enzovoorts. Voorkom bureaucratie en zorg dat die partners steeds voor een periode van vier jaar zeker zijn van hun subsidie.