We hebben iedereen nodig voor bron- en contactonderzoek!

Door Arjen van Drunen op 14 augustus 2020

Breda scoort – zowel landelijk als regionaal gezien – de laatste twee weken relatief hoog als het gaat om het aantal coronabesmettingen (per 100.000 inwoners). Zo zijn er tussen 29 juli t/m 11 augustus 136 besmettingen bijgekomen. Dit baart de PvdA Breda zorgen. Zeker nu we gisterenochtend in BN
De Stem lazen dat de GGD West-Brabant niet genoeg personeel heeft om bij iedereen die besmet is geraakt de ziektebron en de contacten te traceren. Dat terwijl minister Hugo de Jonge eerder heeft aangegeven dat de GGD’s carte blanche hebben om nieuwe mensen binnen te halen voor bron- en
contactonderzoek. Hij gaf daarbij aan dat desnoods zelfs het leger ingezet kan worden om te helpen. Ook de wereldgezondheidsorganisatie (WHO) noemt goed bron- en contactonderzoek cruciaal.

Dit roept bij de PvdA de volgende vragen op, die onze fractievoorzitter Arjen van Drunen dan ook stelde aan het College:

1.  Klopt het dat de GGD West-Brabant een capaciteitsprobleem heeft wat betreft het uitvoeren van het bron- en contactonderzoek? Kunt u dit duiden?
  2. Bij hoeveel mensen is het bron- en contactonderzoek daarbij niet of niet volledig uitgevoerd?
  3. Welke effecten verwacht u van een mogelijk capaciteitsprobleem voor bron- en contactonderzoek?
  4. Wat doet de GGD momenteel om het capaciteitsprobleem op te lossen? En op welke manier draagt de gemeente Breda daar actief aan bij?
  5. Vanaf wanneer verwacht u dat het capaciteitsprobleem is opgelost?

Momenteel komen wij meerdere vacatures tegen voor medewerkers Bron- en Contactonderzoek bij de verschillende GGD’s. Zie bijvoorbeeld deze vacature bij een GGD in Noord-Brabant:  https://www.maandag.nl/zorg-vacatures/sociaal-domein/medewerker-bron-en-contactonderzoekggd/103497706/15449548
Bij veel van de vacatures die we zien, staan hele specifieke functie-eisen. Zo wordt bij deze vacature voor medewerker bron- en contactonderzoeker bij een GGD in Brabant gevraagd om een ‘’afgeronde HBO-opleiding, indien een medische achtergrond/BIG registratie, vervalt HBO eis’’. Ook zagen we eerder al functies voor bron- en contactonderzoeker bij een GGD in Brabant met de  functie-eis “opleiding HBO verpleegkundige of doktersassistente (MBO)’’. Daarnaast valt ons op dat de verschillende GGD’s verschillende functie-eisen hanteren in de vacatureomschrijving.

Hierover hebben we de volgende vragen:

1. Welke functie eisen hanteert de GGD West-Brabant voor het aantrekken van nieuwe medewerkers voor bron- en contactonderzoek?
  2. Vindt u deze functie-eisen aansluiten bij de opmerking van minister Hugo de Jonge dat GGD’s carte blanche hebben voor het aantrekken van medewerkers voor bron- en contactonderzoek?
  3. Deelt u de mening van de PvdA dat we in deze crisis iedereen nodig hebben en dat het daarom goed zou zijn om bij het werven van personeel zowel MBO’ers, HBO’ers als WO’ers de kans te geven te helpen met bron- en contactonderzoek? Zo ja, in hoeverre is die mogelijkheid er voor mensen met verschillende opleidingsniveaus en -achtergronden?
  4. Voor jongeren is het lastig om deze moeilijke tijd werkervaring op te doen. Kijkt de GGD West-Brabant ook actief naar de mogelijkheden om bijna afgestudeerden en starters op de arbeidsmarkt aan de slag te laten gaan als medewerker bron- en contactonderzoek?

Daarnaast heeft Hugo de Jonge aangegeven dat desnoods zelfs het leger in gezet kan worden om te helpen bij bron- en contactonderzoek. Nu de GGD een tekort aan personeel heeft voor bron- en contactonderzoek, wil de PvdA Breda dat de optie om onze Bredase Koninklijke Militaire Academie (NLDA) in te zetten, serieus bekeken wordt:

1. In hoeverre deelt u de mening van de PvdA dat onze Koninklijke Militaire Academie mogelijk een bijdrage kan leveren aan het bron- en contactonderzoek?
  2. Bent u bereid om met de KMA het gesprek aan te gaan en hen te vragen om een bijdrage te leveren aan het bron- en contactonderzoek?
Arjen van Drunen

Arjen van Drunen is 28 jaar en samen met zijn vriendin en dochter woonachtig in Teteringen. Arjen is wethouder Gezondheid, Wijkaanpak en Leren in ons mooi Breda. In de weekenden kan je hem met zijn mountainbike in de bossen vinden of met een drankje op de Grote Markt. “De plek waar je wieg stond en

Meer over Arjen van Drunen