Door Suzan Cornelissen op 21 oktober 2022

Unanieme Raad stemt voor meer opvang vluchtelingen in de koepel

De PvdA fractie is blij dat Breda verantwoordelijkheid neemt voor de opvang van vluchtelingen. Dankzij het aangenomen raadsvoorstel kan Breda meer vluchtelingen opvangen in de Koepel. Breda kan de Alleenstaande Minderjarige Vluchtelingen (AMV) die in het voormalig postkantoor aan de Oude Vest gehuisvest zijn, onderdak blijven bieden. Omdat de AMV-‘ers in onze stad blijven, kan hetzelfde gemotiveerde team hen blijven begeleiden. Nu zij die zekerheid hebben, kunnen zich voorbereiden op hun asielprocedure en zich thuis gaan voelen in Breda. Dat ze in onze stad kunnen blijven, zal hun integratie ten goede komen.

Breda kan ook meer Oekraïense vluchtelingen onderdak bieden. Met de huidige opvang van Oekraïners in de Koepel en de AMV’ers in het oude KPN pand, heeft Breda laten zien dat de gemeente in samenspraak met omwonenden overlast kan voorkomen. Het is mooi om te zien dat omwonenden zich onverminderd bekommeren om hun nieuwe buren!

Toch blijven er uitdagingen. Naast statushouders die recht hebben op een huis, zijn er ook de spoedzoekers die na een verbroken relatie  noodgedwongen intrekken bij hun ouders. De gemeente zet al in op flexwoningen en zal de komende tijd ook op zoek blijven naar locaties voor tussenvoorzieningen die de doorstroom kunnen bevorderen.

Migratie is geen nieuw fenomeen. Zolang mensen door oorlog, hun identiteit, geloofsovertuiging of het gebrek aan perspectief genoodzaakt zijn hun land te verlaten, zullen migratiestromen blijven bestaan. Wegkijken voor internationale problemen is voor de PvdA, bekend om haar internationale solidariteit, geen optie. In de toekomst zal er een consistenter beleid gevoerd moeten worden. De PvdA wil af van het jojo-beleid. Om dat te realiseren diende de PvdA de SP-motie ‘Opvang is geen jojo‘ met drie andere partijen mede in.

Suzan Cornelissen

Suzan woont met haar gezin in de wijk Overakker. In de raad zet zij zich in voor armoedebestrijding, goede kansen op de arbeidsmarkt, voldoende opvangvoorzieningen voor vluchtelingen en duurzaamheid die alle inwoners van Breda ten goede komt! “We staan als Breda voor hele grote uitdagingen de komende jaren. We hebben  nu te maken met een

Meer over Suzan Cornelissen