29 maart 2021

Terrassen: Geen probleem maar oplossing!

Tijdens de coronapersconferentie van 23 maart werden er geen versoepelingen aangekondigd. De lockdown en avondklok zijn beiden verlengt. De coalitiepartijen in Breda ondersteunen het pleidooi van uitbaters met een terras dat zij door het openen van hun terrassen kunnen bijdragen aan het terugdringen van het virus. Gezamenlijk stelden zij het college hier vragen over:

Een nieuwe tegenvaller gisteren voor velen. Vooral natuurlijk voor ondernemers, maar ook voor iedereen die zoveel moeite heeft het vol te houden. Weer geen versoepelingen. Geen terrassen open met Pasen. Omdat de besmettingscijfers weer oplopen en omdat, zo is de veronderstelling, openstelling van terrassen het aantal reisbewegingen weer aanwakkert. Eén terras is het probleem niet, maar alle terrassen samen wel, zo wordt gezegd.

Tegelijkertijd hebben we allemaal nog vers in het geheugen hoe recentelijk de parken overvol zaten123 bij mooi weer. En nu komt er niet alleen weer mooi weer aan, ook de zomertijd gaat in én Pasen komt eraan. Waren de volle parken afgelopen keer nog maar een voorproefje van wat ons nu te wachten staat? Inmiddels zijn we een maand verder en hebben mensen het nog moeilijker zich aan alle maatregelen te houden.

We hebben het de horeca al vaker horen zeggen; de openstelling van terrassen kan verantwoord en is niet het probleem, maar juist de oplossing. Met het oog op de feestdagen en het mooie en de ervaringen uit het verleden, kunnen D66 Breda, VVD Breda en PvdA Breda zich daar wel wat bij voorstellen. Spreiden lijkt een grote uitdaging, maar wel heel belangrijk te worden. Want hoe ga je immers ook handhaven als er geen alternatieven zijn en mensen het zo beu zijn? We kijken graag naar wat er wel kan, horen we steeds. De praktijk blijkt echter toch steeds weerbarstiger. Wat ons betreft moeten we nu echt vooruitkijken en alternatieven bieden; kijken naar wat er wel kan om zo problemen te voorkomen. En met problemen bedoelen we dan niet alleen de handhaving, maar zeker ook de enorme druktes die juist tot meer besmettingen gaan leiden.

Ook in België kijkt men overigens inmiddels op deze manier al naar de opening van terrassen met Pasen. Om te voorkomen dat iedereen massaal naar parken en stranden trekt. We begrijpen dat we met landelijke regelgeving te maken hebben en daarom geven wij ook nu dit signaal, zodat er mogelijk nog tijd is om als Breda het voortouw te nemen in een oplossingsrichting. Als burgemeesters is het immers ook gelukt om om min of meer dezelfde redenen de avondklok een uurtje te verlaten. Dat brengt D66 Breda, VVD Breda en PvdA Breda bij de volgende vragen:

1. Ziet u net als ons ook grote risico’s op het vlak van druktes, handhaving en besmettingen richting Pasen, het mooiere weer en de zomertijd?
  2. Ziet u met ons – en de horeca – dat de openstelling van terrassen juist een deel van de oplossing hiervoor kan zijn in plaats van een deel van het probleem?
  3. Bent u bereid om – eventueel samen met andere burgemeesters – op zeer korte termijn een sterk signaal richting het Rijk af te geven om nog eens goed naar deze overwegingen te kijken?