Door Rob Sips op 9 februari 2022

Spionagecamera’s in Breda?

Opgeschrikt door berichten in de media over vermeende spionagecamera’s van Chinese makelij stelden fractievoorzitter Rob Sips en zijn D66- collega vragen aan het college.

Onlangs kwam de NOS met de uitkomsten dat na onderzoek blijkt dat ‘omstreden Chinese camera’s overal hangen in Nederland’. Voor dit onderzoek vroeg de NOS alle gemeenten naar hun gebruikte camera’s. In ruim 50 gemeenten worden de apparatuur van Hikvision of Dahua ingezet. Deze merken zijn populair maar controversieel: de camera’s zijn goed en niet duur, maar er zijn zorgen over spionage en mensenrechtenschendingen door de fabrikanten.

PvdA Breda en D66 Breda delen de zorgen over de omstreden Chinese camera’s en heeft daarom de volgende vragen aan het college:
– Bent u benaderd door de NOS voor dit onderzoek?
– Kunt u aangeven welke antwoorden de gemeente Breda heeft gegeven?
– Hangen in de gemeente Breda ook camera’s van de merken Hikvision en Dahua?
– Indien dat het geval is, gaat u actie ondernemen deze te vervangen?
– Hangen in de gemeente Breda mogelijk andere camera’s van merken waarmee u vermoed dat er risico’s zijn voor wat betreft spionage en/of mensenrechtenschendingen?
– Hoe heeft u geborgd dat we geen risico’s lopen voor wat betreft spionage en/of mensenrechtenschendingen?
– Krijgt u voldoende steun van het kabinet om de digitale veiligheid in Breda op orde te houden?

Op 28 maart zijn de antwoorden van het college toegevoegd.

Rob Sips

Rob woont in Brabantpark en werkt als projectleider ruimtelijke ordening bij een adviesbureau. In 2014 kwam Rob in de Bredase gemeenteraad. Rob heeft zich hard gemaakt voor betaalbare woningen, een stad met ambitie, waarbij we niet alleen vrijstaande woningen bouwen, maar juist ook appartementen voor starters en senioren. Hierbij hanteert hij de volgende leidende principes:

Meer over Rob Sips