Door Rob Sips op 6 februari 2017

PvdA en Groen Links stellen vragen over anoniem solliciteren

De PvdA streeft naar een verbonden samenleving, een inclusieve samenleving. Dit geldt ook voor de arbeidsmarkt. Discriminatie op de arbeidsmarkt, of het nu gaat op leeftijd, man of vrouw, of waar je eigen wieg of die van je ouders heeft gestaan, willen wij bestrijden. Het anoniem solliciteren blijkt een goede maatregel om arbeidsdiscriminatie tegen te gaan. Wij zijn van mening dat de gemeente Breda bij het tegengaan van arbeidsdiscriminatie een voorbeeldfunctie heeft. PvdA Breda heeft om deze reden samen met GroenLinks Breda vragen aan het college gesteld. op 13 maart zijn de antwoorden van het College ontvangen.

Discriminatie op de arbeidsmarkt is een hardnekkig probleem. Leeftijd, geslacht en etnische achtergrond hebben een negatieve invloed op de kans of je wel of niet voor een sollicitatiegesprek wordt uitgenodigd. Een oplossing hiervoor is het anonimiseren van naam, leeftijd en geslacht, waardoor sollicitanten vooral op hun kwaliteiten beoordeeld kunnen worden en niet op hun achtergrond. Een proef met anoniem solliciteren in de gemeente Den Haag liet onlangs zien dat er drie keer zoveel sollicitanten met een migrantenachtergrond werden uitgenodigd voor een gesprek in vergelijking met een niet-anonieme sollicitatieprocedure. Ook in andere gemeentes en provincies zijn proeven gestart met anoniem solliciteren, vaak op initiatief van lokale PvdA-fracties.

Rob Sips

Rob woont in Brabantpark en werkt als projectleider ruimtelijke ordening bij een adviesbureau. In 2014 kwam Rob in de Bredase gemeenteraad. Rob heeft zich hard gemaakt voor betaalbare woningen, een stad met ambitie, waarbij we niet alleen vrijstaande woningen bouwen, maar juist ook appartementen voor starters en senioren. Hierbij hanteert hij de volgende leidende principes:

Meer over Rob Sips