Door Sanne Bijlsma op 31 januari 2018

Ongedocumenteerden in Breda

Raadslid Sanne Bijlsma was gisteravond bij een bijeenkomst over ongedocumenteerden in Breda georganiseerd door het Mondiaal Centrum Breda.

Als je zo in Breda of omstreken rondkijkt, kom je op het eerste gezicht geen ongedocumenteerden tegen. Je gaat ervan uit dat iedereen wel een paspoort of ID-kaart heeft. De praktijk is echter anders. Vanaf september 2016-2017 hebben de vier organisaties Annahuis, STOB e.o. (Steunpunt Ongedocumenteerden Breda e.o., Vluchtelingenwerk en MCB (Mondiaal Centrum Breda) een samenwerkingsverband, en de bij hen bekende 70 ongedocumenteerden (mannen, vrouwen en kinderen) in Breda op allerlei manieren geholpen.

Rian Ederveen van de Stichting LOS (Landelijk Ongedocumenteerden Steunpunt) gaf een inkijkje geven in de wereld van ongedocumenteerden.  Daarna presenteerden de vier organisaties een voorbeeld van een ongedocumenteerde. De schrijnende verhalen over iemand die in zijn land van herkomst vervolgd wordt vanwege homoseksualiteit, over iemand die christen geworden is, iemand die voor politiek geweld in zijn land gevlucht is en iemand die slachtoffer geworden is van mensenhandel raakten iedereen in de zaal en maakten het vraagstuk goed inzichtelijk.

Sanne Bijlsma:”Soms moet je dingen gewoon regelen! Landelijke kaders zijn ongelooflijk belangrijk, maar het nú bieden van goede begeleiding is essentieel voor deze kwetsbare groep. Samen moeten we de goede dingen doen, compassie moeten we gewoon doen. PvdA Breda maakt zich hard voor de ongedocumenteerden!”

Samen met andere partijen zullen we nog voor de verkiezingen met een motie komen.

Sanne Bijlsma

In 2010 stapte Sanne in de wereld van de lokale politiek. Ze werkte destijds aan vrouwenrechten in West- Afrika voor een ontwikkelingsorganisatie, maar zag in haar directe omgeving ook dingen die anders en beter konden. Ook lokaal het verschil maken beviel goed en zij ging voor een tweede periode in onze fractie van de Bredase gemeenteraad. Ze werkte

Meer over Sanne Bijlsma