Door Suzan Cornelissen op 28 januari 2022

Nietstekoop.nl: PvdA Breda voert actie tegen de wooncrisis!

Vrijdag 28 januari voert de PvdA Breda actie tegen de wooncrisis. Aan het eind van de middag kunnen voorbijgangers vanuit het station naar het Valkenbergpark in de openlucht huiskamer met de PvdA in gesprek over hoe zij door de wooncrisis worden geraakt.

Deze week werd bekend dat over het afgelopen jaar de prijzen van woningen weer met 20% gestegen zijn in Breda. Ondanks dat de bouwkranen draaien, blijft het voor veel mensen onmogelijk om een betaalbare woning te vinden. En als je al een betaalbare woning gevonden hebt, is de woning binnen een paar dagen – vaak zonder voorbehoud van financiering – verkocht.

Dit terwijl het hebben van een dak boven je hoofd een grondrecht is. Waar je normaal door de stad makelaarsborden ziet hangen met ‘Te koop’, zal de stad de komende tijd volhangen met makelaarsborden met de tekst: NIETSTEKOOP.NL. Op deze website presenteert de PvdA haar woonplannen en is er ruimte voor het delen van verhalen over hoe de wooncrisis de samenleving raakt.

Suzan Cornelissen (raadslid PvdA Breda): ‘’Iedereen heeft recht op een (t)huis. Veel inwoners van onze gemeente kunnen niet aan een betaalbare woning komen. Starters blijven noodgedwongen thuis wonen en senioren stromen niet door naar een passende woning.’’ Mede door toedoen van de PvdA Breda zijn er deze periode 6851 woningen gebouwd of staan in de planning om gebouwd te worden. Daarvan zijn 1487 sociale huurwoningen.

Maar het is niet genoeg. Daarom zal de PvdA ook de komende jaren volop inzetten op het bouwen van betaalbare woningen. Concreet betekent dit dat er tot 2026 minimaal 6.000 woningen bij komen in onze gemeente. Minimaal 1.800 daarvan zijn sociale huurwoningen en minimaal 1.800 vallen in de categorie middeldure huur- of koopwoning.

Terwijl we op lokaal niveau er alles aan doen om in Breda de wooncrisis te bestrijden, schiet het nationale beleid van het huidige kabinet te kort. Zo stelt het kabinet voor om corporatie huurders hun sociale huurwoning te laten kopen. Cornelissen: ‘’Een ontzettend slecht idee, want daardoor zijn deze woningen niet meer bereikbaar voor huurders en met de huidige markt worden die woningen over een aantal jaar voor een veelvoud verkocht.’’

De pop up huiskamer van de PvdA, zal de komende weken in verschillende wijken terugkeren, om met inwoners in gesprek te gaan over hun woonplannen en -wensen!

Suzan Cornelissen

Suzan woont met haar gezin in de wijk Overakker. In de raad zet zij zich in voor armoedebestrijding, goede kansen op de arbeidsmarkt, voldoende opvangvoorzieningen voor vluchtelingen en duurzaamheid die alle inwoners van Breda ten goede komt! “We staan als Breda voor hele grote uitdagingen de komende jaren. We hebben  nu te maken met een

Meer over Suzan Cornelissen

Waar ben je naar op zoek?