Kleur bekennen met ‘groen stadskantoor’

Door Rob Sips op 12 november 2018

Eind vorig jaar is door middel van gevelbeplanting de parkeergarage Barones groen geworden. Volgens de PvdA Breda een mooi initiatief die navolging vraagt door met ‘lef’ nu het stadskantoor te vergroenen. De sociaal-democraten vragen middels een motie om te onderzoeken of de gevel van het stadskantoor een groener aanzicht kan krijgen. De directe omgeving van het Bredase stadskantoor is ‘groenarm’ en kan wel wat extra groen gebruiken.

Het vergroenen van gevel van het stadskantoor sluit mooi aan bij de ambities van Breda om van onze stad de eerste ‘stad in een groen park’ te maken. Bovendien past het initiatief mooi binnen de klimaatadaptatie aanpak van de gemeente Breda en kan een groene gevel veel voordelen op leveren aan de luchtzuivering, een lagere omgevingstemperatuur, warmteregulatie en biodiversiteit in de stad. Uit onderzoek blijkt dat mensen zich prettiger voelen in een groene omgeving.

De groene gevels van het stadskantoor moeten gaan werken als inspiratiebron voor alle bewoners, bezoekers, ondernemers en vastgoedeigenaren en een positiever bijdrage leveren aan een duurzaam beeld van de stad. Volgens Arjen van Drunen zou Breda met een groen stadskantoor echt kleur bekennen. Het stadskantoor is het visitekaartje van Breda en zou het niet prachtig zijn als we daar laten zien waar Breda voor staat. Overigens gingen al andere gemeenten Breda voor. Zo hebben de steden Venlo en Zwolle al ervaringen met een groen stadskantoor. De groene gevel van het stadskantoor in Venlo heeft maar liefst een oppervlakte van 2.000 m².

De motie ‘Groen stadskantoor’ tijdens de begrotingsbehandeling ingediend door de fractie van de Partij van de Arbeid, is aangenomen. De fractie heeft veel positieve berichten van diverse inwoners en organisaties heeft ontvangen.

Rob Sips

Rob woont in Brabantpark en werkt als projectleider ruimtelijke ordening bij een adviesbureau. In 2014 kwam Rob in de Bredase gemeenteraad. Rob heeft zich hard gemaakt voor betaalbare woningen, een stad met ambitie, waarbij we niet alleen vrijstaande woningen bouwen, maar juist ook appartementen voor starters en senioren. Hierbij hanteert hij de volgende leidende principes:

Meer over Rob Sips