Door Jörg Noll op 17 april 2019

Eerste bijeenkomst Rein Welschen cyclus groot succes

De eerste bijeenkomst van de Rein Welschen Cyclus op dinsdag 9 april 2019 in de Kopse Kantine van Electron was een groot succes. Centraal stonden die avond de arbeidsmarkt in Breda, re-integratie en participatie.

Peter van de Steenoven introduceerde Rein Welschen in bijzijn van Reins weduwe Anneke. Volgens Peter doet de cyclus Rein alle eer aan, omdat ook hij graag over moeilijke en belangrijke onderwerpen debatteerde, ontzettend goed kon luisteren en uiteindelijk iedereen probeerde van zijn standpunt te overtuigen, vaak met succes!

Daarna vertelde Frans Szablewski dat er veel creatieve oplossingen in het verleden tussen werkgevers en werknemers zijn bedacht om zoveel mogelijk mensen op de arbeidsmarkt te krijgen, maar dat veel van de goede plannen spaak liepen vanwege de bureaucratie. Dezelfde ervaring had ook Lucienda Dap, bezitter van het Activeringshuis, die zowel in Breda als Tilburg veel jongeren begeleid bij het vinden van een baan die bij hen past. In een pakkende pitch maakte zij duidelijk dat ons schoolsysteem hen niet voorbereidt op het arbeidsleven en dat vaak maatwerk ontbreekt.

Na een korte pauze werden drie stellingen gekozen: “Met een basisinkomen wordt verplichte re-integratie overbodig”, “Goed betaalde arbeid staat centraal in het leven” en “De tegenprestatie stimuleert mensen om te re-integreren”.

De deelnemers debatteerden – soms verhit – in drie groepen onder leiding van Theo Maas, Pieter Dekkers en Lukas van Dongen over deze stellingen. Zij kwamen met ideeën en oplossingen die afsluitend werden voorgesteld aan alle aanwezigen.

Geheel in de geest van de cyclus zijn deze aanbevelingen aan het bestuur en de fractie doorgezet.

Waar ben je naar op zoek?