Door Sanne Bijlsma op 1 december 2016

Discriminatie in de Bredase horeca

In het SBS6-programma Undercover in Nederland testte het horecadeurbeleid in Nederland. Breda was één van de onderzochte steden.

In onze binnenstad maakten portiers onderscheid: Bij de kroeg waar alle jongeren werden binnengelaten, hoefde alleen het groepje blanke stappers hun ID niet te tonen. Bij een andere kroeg werden de drie mannen met een Marokkaanse achtergrond en het drietal met een donkere huidskleur geweigerd, omdat ze geen vaste klanten waren. Het blanke drietal, die er ook voor het eerst waren, mochten wél naar binnen. Discriminatie in Breda, terwijl er al jarenlang op bestuurlijk niveau veel aandacht voor is. Hoe kan dat? Gezamenlijk stelden PvdA, D66 en SP het college vragen over de pijnlijke realiteit van het Bredase deurbeleid. Op 9 januari 2017 zijn de antwoorden van het college ontvangen.

Sanne Bijlsma

In 2010 stapte Sanne in de wereld van de lokale politiek. Ze werkte destijds aan vrouwenrechten in West- Afrika voor een ontwikkelingsorganisatie, maar zag in haar directe omgeving ook dingen die anders en beter konden. Ook lokaal het verschil maken beviel goed en zij ging voor een tweede periode in onze fractie van de Bredase gemeenteraad. Ze werkte

Meer over Sanne Bijlsma