Door Arjen van Drunen op 24 april 2020

Debat over coronamaatregelen

Tijdens de debatraad van 23 maart stonden de coronamaatregelen van Breda op de agenda. Dit is de spreektekst van de eerste termijn van fractievoorzitter Arjen van Drunen:

Samenhorigheid is de overeenkomst!
We gaan door een moeilijke tijd. Corona raakt ons allemaal. Onze samenleving zit vol met tegenstellingen. Terwijl ons Centraal Station er desolaat bij ligt en de schoolbanken leeg zijn, is het heel druk op de IC-afdeling van het Amphia. En terwijl zorgmedewerkers harder werken dan ooit, zit ons horecapersoneel noodgedwongen thuis. Maar in die stad vol tegenstellingen, is ons verlangen naar samenhorigheid de overeenkomst.

Het verlangen om met zijn allen aan tafel te gaan bij de Iftar; om samen Lintjesregen te vieren; om met elkaar te dansen op 538 Koningsdag en om op 4 mei gezamenlijk stil te staan bij de oorlogsslachtoffers in het Valkenbergpark. Dit jaar zal het anders zijn, maar we verzoeken het college wel om deze momenten – binnen de richtlijnen van het RIVM – samen met de stad op een waardige manier vorm te geven.

De coronacrisis is primair een gezondheidscrisis. Maar tegelijkertijd wordt het ook steeds meer een sociaaleconomische crisis. Het is dan ook logisch dat het college een grote stap voorwaarts maakt en samen met verschillende partijen in de stad de helpende hand biedt. Het horecaconvenant is een prachtig voorbeeld. Veel pandeigenaren en brouwerijen steken hun nek uit. Fantastisch om dat te zien. Maar tegelijkertijd zijn er ook eigenaren en brouwerijen die niet samen de pijn willen verdelen en liever de horeca op de Intensive Care laten liggen. We moeten er dan ook bij alle partijen op aandringen om mee te doen.

In deze tijd leer je je pappenheimers wel kennen. En dat is ook precies waar we oog voor moeten hebben als het gaat om steun aan organisaties. De Booking.coms van deze wereld moeten niet – zomaar zonder harde voorwaarden – op onze steun kunnen rekenen. In het uiteindelijke maatregelenpakket mag steun niet los worden gezien van behoud van werkgelegenheid.

We moeten lering trekken uit de vorige crisis. Laten we oppassen met op de rem trappen. We willen de hijskranen en het bouwpersoneel in onze stad houden. Anticyclisch investeren zal dan ook een belangrijke leidraad moeten vormen over hoe we uit de crisis kunnen komen.
Tot slot, willen we een compliment maken aan het college. De crisis heeft Breda hard geraakt, maar mede dankzij het optreden van het college staat Breda er nog altijd goed op.

Arjen van Drunen

Arjen van Drunen is 28 jaar en samen met zijn vriendin en dochter woonachtig in Teteringen. Arjen is wethouder Gezondheid, Wijkaanpak en Leren in ons mooi Breda. In de weekenden kan je hem met zijn mountainbike in de bossen vinden of met een drankje op de Grote Markt. “De plek waar je wieg stond en

Meer over Arjen van Drunen

Waar ben je naar op zoek?