Door Marieke Wulffraat op 27 januari 2023

Breda een toegankelijke stad?

Tijdens het vragenhalfuur van het Bredaas BeRaad van 26 januari stelde Marieke Wulffraat het college vragen over de toegankelijkheid van onze stad.

Afgelopen donderdag was er bij het Bredaas Beraad bij “Welkom Breda” een inspreker van Breda Gelijk en hebben we de duidelijke oproep gehoord om de toegankelijkheid in Breda meer prioriteit te geven.

Mijn voorgangers in onze partij hebben zich de afgelopen jaren al hard gemaakt voor de
Bredase toegankelijkheid. Ook hebben we als stad zelfs een prijs gewonnen destijds, de Access City Award, die oud-wethouder Miriam Haagh in Brussel persoonlijk heeft mogen ontvangen. Deze award staat voor de samenwerking in Breda om de toegankelijkheid te verbeteren.

Toch zijn er nog steeds geen restaurants en/of cafe’s in Breda met een aangepast toilet. Ook wordt er nog niet toegankelijk gebouwd of gerenoveerd en zijn er nog veel plekken in de openbare ruimte die voor mensen met een beperking ontoegankelijk zijn. Op 28 januari 2021 is er nog een motie van de PvdA en andere partijen aangenomen die aanstuurt op het verder ontwikkelen van een toegankelijke stad.

De PvdA-fractie heeft de volgende vragen aan het college:

1. De richtlijnen voor het bouwen van nieuwe woningen zijn vrijblijvend. Is het college bereid om hiervoor scherpere richtlijnen te hanteren en/of vanaf nu (2023) alleen nog maar toegankelijk te bouwen en ontwerpen?
  2. Welke randvoorwaarden heeft de gemeente al gesteld, kijkend naar de motie van 28-01-
    2021 en de mobiliteitsvisie?
  3. Voor Openbare ruimte is in 2022 de Bredase Toegankelijkheid Standaard ontwikkeld. Wordt de Bredase Toegankelijkheid Standaard daadwerkelijk gehanteerd in de Openbare Ruimte? En zo ja, welke voorbeelden heeft u hiervan?
  4. Is het college bereid om stappen te zetten, kijkend naar het aanpassen van toiletten die
    verspreid door de stad en ook buiten sluitingstijden voor mensen met een beperking
    beschikbaar zijn?
  5. Wat doet u of kunt u als gemeente doen om ondernemers te stimuleren gebruik te maken van het Toegankelijkheidsfonds, waar nu zelfs geld van over blijft?
  6. Blinden en slechtzienden hebben met veel belemmeringen te maken. De geleidelijnen zijn slecht, verkeersborden hangen vaak laag, stoepen zijn ontoegankelijk vanwege worteldruk en losliggende tegels. Is het college op de hoogte van deze belemmeringen? Zo ja, wat is het college van plan hierin te gaan doen?
Marieke Wulffraat

Marieke woont met haar gezin in de wijk Boeimeer en heeft in haar werk vele mensen, van jong tot oud en in alle wijken van Breda mogen begeleiden. Een leerzame en enerverende periode waarin ze dicht bij mensen heeft mogen komen op de meest kwetsbare momenten in hun leven. De onderwerpen WMO, kansengelijkheid, onderwijs, gezondheid

Meer over Marieke Wulffraat