Black lives matter, ook in Breda!

Door Suzan Cornelissen op 18 juni 2020

Afgelopen zaterdag stond ik samen met 1500 andere demonstranten op het Chasséveld om mijn steun te betuigen aan de Black Lives Matter beweging. In navolging van de protesten in de VS, kwam er een enorme golf protesten op gang. Niet alleen in de VS, maar in de hele wereld. Niet alleen in Amsterdam en Rotterdam, maar ook hier in Breda op ons eigen Chasséveld.

Het feit dat deze enorme golf protesten zo aanhoudend is en zich niet beperkt tot de hoofdsteden, maakt duidelijk hoe groot en veelomvattend de pijn en frustratie is. Die pijn moeten we durven te benoemen. Of het nu gaat om het deurbeleid tijdens het uitgaansleven of de kleur van Piet.

Racisme en discriminatie, ik heb er als witte Nederlander nooit mee te maken gehad, ik heb het nooit hoeven ervaren. Net als zoveel Nederlanders heb ik fijne herinneringen als kind aan het Sinterklaasfeest en aan Zwarte Piet die daarbij hoorde. De grappige hulp van de Sint, nooit had ik erbij stilgestaan hoe kwetsend Zwarte Piet ook voor veel mensen is. Toen de discussie zo’n 10 jaar geleden echt op gang kwam, vond ik het dan ook eerst onzin, waar hebben we het over? Een kinderfeest.

Maar jaar na jaar zag ik in dat, hoewel ik absoluut geen racistische associaties had bij Zwarte Piet, er ook een grote groep Nederlanders is voor wie de figuur zwarte piet erg kwetsend is. Ik zag in, dat de figuur Zwarte Piet inderdaad in haar kern racistisch kan overkomen. Dat terwijl het alternatief, namelijk roetveegpieten, veel beter past bij het hedendaagse Sinterklaasfeest.

In veel steden zijn roetveegpieten al geïntroduceerd. Mijn fractie hoopt van harte, dat we als Breda niet achter gaan blijven en dat we ook in Breda roetveegpieten mogen verwelkomen bij de intochten in onze wijken en dorpen en op de scholen en sportverenigingen.

Helaas zien we dat de maatschappelijke verhoudingen steeds meer op scherp komen te staan. Het debat verhardt aan beide kanten. Voorstanders van Zwarte Piet, zoals het Bredase Sinterklaas Comité, zijn een figuur uit een kinderfeest gaan zien als het symbool voor Nederlandse traditie. Alsof er ook maar iemand is die deze traditie wil afpakken, of dat de traditie überhaupt in haar kern wordt aangetast door de kleur van Piet. Er zijn zowel voor als tegenstanders van Zwarte Piet die op roepen tot geweld, ook al noemt men het “beeldspraak”.

En de kinderen? Die zal het een worst wezen welke kleur Piet heeft, die willen gewoon een gezellig en leuk feest… hoe kunnen we dit laatste nu garanderen? Als gemeenteraad zit je in een lastig pakket. Als gemeenteraad vertegenwoordigen we alle inwoners van de stad, dit zijn zowel de voor- als tegenstanders.

Met de brede motie “Sinterklaasviering, Breda brengt het samen“, gesteund door alle partijen in deze raad, die we vanavond in de Debatraad hebben ingediend, hopen we een signaal af te geven en de voor-en tegenstanders samen te brengen; in Tilburg leidde dit al tot resultaat.  We hopen dat het college ons medio september dan ook goed nieuws kan brengen.

Suzan Cornelissen

Suzan woont met haar gezin in de wijk Overakker. In de raad zet zij zich in voor armoedebestrijding, goede kansen op de arbeidsmarkt, voldoende opvangvoorzieningen voor vluchtelingen en duurzaamheid die alle inwoners van Breda ten goede komt! “We staan als Breda voor hele grote uitdagingen de komende jaren. We hebben  nu te maken met een

Meer over Suzan Cornelissen

Waar ben je naar op zoek?