2019. Een politiek jaar.

Door Arjen van Drunen op 20 januari 2019

Vandaag hield fractievoorzitter Arjen van Drunen op onze druk bezochte nieuwjaarsreceptie de volgende Nieuwjaarstoespraak, waarin hij – verrassend genoeg –  parallellen ziet tussen het Breda van de PvdA en het Amerika van Trump:

“We zijn 2019 nog maar net begonnen en we hebben al de nodige politieke incidenten achter de rug. Van de terroristisch moord op de burgemeester van Gdansk tot de Nashville Verklaring en van het sneuvelen van de Brexitvoorstellen van May tot aan een premier die zegt dat hij relschoppers het liefste in elkaar wil slaan.

Van incident sprinten we naar incident. En dat terwijl de politiek gebaat is bij constructiviteit en samenwerking. Daarom was ik ook blij dat Asscher samen met William Moorlag een eigen klimaatplan heeft geschreven en laat doorrekenen door het Planbureau voor de Leefomgeving. Dat past een partij zoals de onze.

De koning van de incidenten is toch wel Donald Trump. Als opperdrammer maakt hij zich geen zorgen over shutdowns, alles om maar zijn eigen gelijk te halen en een muur te kunnen bouwen.
Voor weinig van Trump heb ik sympathie, maar toch zie ik één parallel tussen het Breda van de PvdA en het Amerika van Trump. Want wij willen ook muren bouwen. Sterker nog we willen 24.000 betaalbare muren bouwen. Ik heb het dan over één voorgevel, één achtergevel en twee zijgevels. Oftewel 4x 6000 betaalbare muren. Als iemand thuis 24.000 muren heeft liggen, stuur ze dan absoluut niet naar Amerika maar laat ze gewoon hier in Breda.

In Breda maken we er namelijk deuren in, zodat de bakfietsvader op de koffie kan bij die schreeuwende voetbalmoeder.

We maken er ramen in, zodat de buschauffeuse stiekem de familietradities van de gesluierde hoogleraar kan afkijken.

En daken, zodat iedereen een dak boven zijn hoofd heeft. En met iedereen bedoel ik dan ook echt iedereen. Niet voor niets hebben we in het coalitieakkoord afgesproken dat niemand in Breda op straat hoeft te slapen, ook ongedocumenteerden verdienen een dak boven hun hoofd.
Zo zien jullie maar weer. Trump kan nog heel veel leren van Breda. In plaats van één muur, moet hij er gewoon 24.000 betaalbare bouwen met minstens evenveel ramen, deuren en daken.

Het allerbeste voor 2019!”

Arjen van Drunen

Arjen van Drunen is 28 jaar en samen met zijn vriendin en dochter woonachtig in Teteringen. Arjen is wethouder Gezondheid, Wijkaanpak en Leren in ons mooi Breda. In de weekenden kan je hem met zijn mountainbike in de bossen vinden of met een drankje op de Grote Markt. “De plek waar je wieg stond en

Meer over Arjen van Drunen