Door Younes Nahnahi op 12 december 2022

Cameratoezicht Noorderlicht

Fractievoorzitter Younes Nahnahi stelde het college vragen over de groep jongeren die overlast veroorzaakt in de omgeving van de basisschool Noorderlicht.

Op 5-12-2022 informeerde de Burgemeester met een brief (Depla, 2022) de raad dat er cameratoezicht wordt gehouden rondom basisschool het Noorderlicht. Aanleiding hiervoor waren ordeverstoringen die al langer spelen in deze wijk. In de krant lazen we op 10 december dat er sprake zou zijn van een groep “losgeslagen jongeren” (Obbink, 2022).

PvdA Breda maakt zich hard voor Bredase wijken waarin leefbaarheid en veiligheid hoog in het vaandel staan. Uit het stuk in de krant, blijkt dat dit niet iedereen zo ervaart. Dat betreuren we, daarom hebben we de volgende vragen aan het college:

1. Uit gesprekken in de wijk komt naar voren dat het slechts om een kleine groep van hooguit acht relschoppers zou gaan. Klopt dit beeld volgens het college?
    Zo nee, om hoeveel daders gaat het dan in de ogen van het college?
  2. Ook kwam uit deze gesprekken naar voren dat deze groep zou bestaan uit jongeren in de
    leeftijdscategorie 12 – 18 jaar. Klopt dit beeld volgens het college?
    Zo nee, in welke leeftijdscategorie bevinden de daders zich dan wel?
  3. Waarom lukt het de politie en BOA’s niet om grip te krijgen op deze (kleine) groep?
  4. Gaat het hier om overlast in heel Geeren Noord of speelt dit enkel bij Basisschool Noorderlicht?
  5. Hoe is de samenwerking tussen politie, (jeugd)BOA’s, Grote Broer/Grote Zus en de jongerenwerkers in de Hoge Vucht?
  6. Welke rol spelen de andere wijkprofessionals zoals stadsmariniers, wijkbeheerders, coördinator wooncorporaties, CJG en de basisscholen?
Younes Nahnahi

Younes Nahnahi, 46 jaar oud en vader van 4 kinderen. Woont in Hoge Vucht.  Een sociaal democraat in hart en nieren die een duidelijke ambitie  heeft om nog meer te betekenen voor zijn mooie stad.  Dankbaar voor het vertrouwen van de partij om als nummer 2 op de lijst voor de komende gemeenteraadsverkiezingen mee te

Meer over Younes Nahnahi